Color magic kjærste tur

Aloha! Hadde sikkert passet bedre å si hei på tysk etter som jeg akkurat nå sitter på cruise på vei til Tyskland, men desverre er ikke mitt tyske ordvokabular særlig stort. Uansett, akkuart nå ligger jeg og Marius i senga i vår flotte suite på Color Magic og skal straks ned å se på ett show som starter rundt 9 en gang. Marius fikk denne turen i bursdagsgave av meg, og det er utrolig deilig å ha litt tid kun oss to sammen før han drar fra meg en god stund...

Etter som jeg ikke helt takler å være rundt masse folk over lange perioder av gangen er det utrolig herlig å ha ett sted man kan trekke seg tilbake til så størrelsen på suiten vår er helt perfekt! Som ett pluss har vi også internett og vi fikk komme på båten uten å stå i masse køer noe jeg merket passet meg veldig bra. I dag har vi spist masse (MASSE) god mat, sett litt i butikker og ellers bare slappet av på rommet. Planene for kvelden blir som sagt show nå straks, også mest sannsynlig en tur i spillerommet før vi trekker oss tilbake på rommet igjen.

I morgen kommer vi til Kiel rundt 10, men det skriver jeg kanskje litt mere om i morgen!

♥ Har du vært på criuse til Tyskland før?

EF språkreiser

Jeg tenkte å fortelle dere litt om min opplevelse av språkreisen jeg var på i 10. klasse. Jeg var i Malta i 3 herlige uker og bodde på Villa rosa. Før jeg skulle dra på språkreise satt jeg å søkte som en gal rundt på nettet for å finne ut mest mulig om stedet jeg skulle til, men jeg slet med å finne annet enn skryt fra EF selv. Derfor tenkte jeg å skrive om både de positive og de negative opplevelsene mine ved språkreise. Kan sikkert legge ut mere om noen ønsker det...

Hotellet:

♥ Positive sider: Hotellet lå veldig nærme stranda, beach cluben, resturanter, butikker og den lille byen. Det største plusset med hotellet jeg bodde på må ha vært bassenget. De andre hotellene EF studentene bodde på i St. Julians hadde ikke badebaseng så de måtte enten låne vårt eller bade i sjøen. Man fikk frokost og middag med i prisen, og selvom ikke middagen fristet hver dag serverte de greit med mat. Dessuten var det ikke noe problem med mat når man bodde så nærme McDonalds og andre litt finere resturanter, pluss verdens beste pizza som ble solgt på hvert gatehjørne for ikke noe penger!

♥ Negative sider: Unnskyld for å måtte si det EF, men rommene deres var absolutt ikke noe å skryte av. Rommet i seg selv hadde grei størrelse, men det hjelper ikke når kloakk strømmer opp av dusjen og støvet henger av viftene. Rommet jeg bodde på var delt inn i fire rom. Det var ett bad, to store soverom og ett lite ett. Senge plassene var ganske så tragisk lagd. Vi var 5 jenter som kulle sove sammen, men det var delt opp til at en jente skulle sove inne på det vi bare kalte for likrommet. Rommet var lite, med fliser på gulv og vegger, en støvete vifte, en enslig seng og ett ekkelt sykehus aktig lys. Ikke noe koselig i det hele tatt. Men vi løste det ved å flytte sengen inn i det andre rommet.

Skolen:

♥ Positive sider: Jeg tok ett kurs som het action aqua noe som gjorde at jeg ikke trengte å ha mye skole i løpet av de tre ukene. Men skolen var i grunn ikke så aller verst. Det er jo absolutt ikke som vanlig skole. Læreren vi hadde var hyggelig og lærte bort ting så godt han kunne, selvom vi som elever var mer opptatt av å snakke med hverandre...Hehe. I tillegg var det en kiosk rett ved skolen der vi kunne kjøpe så og si alt mulig.

♥ Negative sider: Det eneste virkelig negative det er å si om skolen må være varmen. At det er varmt er vel egentlig ikke noe å klage på, men skolen eide ikke aircondition. Det eneste som skulle gi litt kulde i klasserommet var en enslig liten vifte som ikke båste lengre enn en meter forran seg. Løste problemet med å kjøpe meg en liten, men utrolig effektiv vifte. En annen ting som var litt negativt var at skolen lå ett stykke unna hotellet så det ble en del svette turer dit for å si det sånn..

Lederene:

Jeg syns EF har vært flinke til å plukke ut hvem som skal være ledere, selvom jeg følte at jeg kom litt skeivt ut med en av dem var det ellers ikke noe negativt å si. De var med når man skulle på aktiviteter og skolen, ellers hang de bare rundt på EF omerådene sånn at man kunne få itak i dem om man trengte de.

Lederene på hotellet var ikke like hyggelige, men dette er jo bare min mening så smak og behag. Kom også litt skeivt ut med disse fordi de ikke var fornøyde da jeg tok meg en dusj på noen av guttene sitt rom etter som det kom kloakk opp av vår egen dusj...

Reglene:

EF er veldig strenge på at man skal følge reglene dems. To av romkameratene mine og en gutt jeg ble kjent med der nede ble sendt hjem dagen etter at de hadde brutt en av reglene.

Det er veldig lett å bryte enkelte av reglene, noe jeg vet veldig godt etter som jeg sikkert brøt en del av dem selv....I Malta er jeg ganske så sikker på at det ikke er noen aldersgrense på alkohol så skal love dere at det var mange som var i god humøret der nede, og det gikk helt greit så lenge man ikke ble tatt.

Den teiteste regelen, men sikkert en av de viktigste også var dette med inne tider og legge tider. På hverdager måtte man være på hotellrommet klokken 11 om jeg ikke husker helt feil. Det var ganske så kjipt etter som man da ikke hadde stort annet valg enn å legge seg. Eller man kunne jo selvfølgelig være oppe å gjøre mye rart også, men det måtte man altså bare gjøre med romkameratene sine.

Aktiviteter:

♥ Beach club: Beach cluben er ett sted bare EF folka slipper inn på noe som var utrolig deilig etter som stranda ofte var stapp full av turister. Beach cluben er ett bygg som består av ett spillrom og mange solsenger, pluss en "brygge" så man kan ta seg en dukkert. Det spilles alltid musikk der som styres av en spotify liste alle kan legge til sanger på. Man kunne også låne flytemadrasser og andre ting der.

♥ Dykking: Om man vil så kan man betale litt ekstra for å få ta dykketimer med tank. Er ganske sikker på at om man fullførte dykkekurset fikk man dykkesertifikat. Jeg valgte å ikke ta dette så kan ikke skrive så mye om det.

♥ Snorkling: Dette var noe jeg gjorde med action aqua gruppa, men man kan jo alltids ta med seg  snorkel og dykkemaske så man kan snorkle selv. Hvertfall så dro action aqua gruppa til ett veldig fint sted med masse undervannsliv og lå å duppet i vannet i mange timer. Høres kanskje ikke så morsomt ut, men jo det var det.

♥ Seiling: Om man tar det kurset jeg tok så får man lov til å seile med en liten seilbåt det er plass til to stykker i. Vi endte bare opp med å ligge helt stille på vannet og sole oss til det startet å blåse så kraftig at noen måtte komme ut å hente oss med båt siden det kunne bli farlig.

♥ Utflukt: Vi dro på masse utflukter til forskjellige steder der vi fikk gjøre alt fra shoppe til å bade.

♥ Strandliv både natt og dag: På dagen var det utrolig mange folk på stranda, men på kvelden og utover natta var det bedre plass. Jeg og noen venner satt ofte på stranda og spiste, snakket eller gjorde andre ting.

Sky club: Det er også laget noe som jeg tror het sky club der EF studenter kunne komme sammen. Det var egentlig bare en ganske vanlig ungdomsklubb med masse lys, musikk og drikke. Jeg var ikke så mye her etter som jeg aldri egentlig har vært noen stor fan av ungdomsklubber...

Fritid:

Man får ganske mye fritid, eller hvertfall hadde jeg det med det kurset jeg tok. På fritiden har man lov til å gjøre så og si hva man vil. Man kan f.eks. dra inn til byen å shoppe, gå på kino eller bare ligge ved bassenget.

Mørvika

Det har skjedd litt av hvert i det siste så jeg har vært veldig lat på bloggfronten og sånr det meste av det som har skjedd er private ting som jeg ikke har lyst til å nevne på bloggen så blir det lite å skrive om... men hvertfall så var jo jeg og Guro på hytta i helga som var utrolig koselig! Vi gjorde vel bare typiske ting man gjør på hytter som å være litt ute og sitte å se på gamle barnefilmer under varme ulltepper.

Karibien

Jeg tenkte jeg kunne skrive litt om Karibien og de to steden jeg var på i sommer! Jeg var på to øyer som heter Aruba og Curacao som begge var helt fantastiske på hver sine måter.

Aruba var vi bare på i en uke, noe som var mer enn nok etter som øya i seg selv ikke var så intresant. Men stranda derimot...den var helt herlig! Det er sånn man ser i reiseblader og tenker det er nok ikke sånn i virkeligheten. Sanda var bare pudder, men like vel blåste den ikke rundt sånn som den kan gjøre noen steder etter som den var ganske "tung". Det blåste mye noe som var utrolig deilig etter som det var like varmt både natt og dag, men om du tenker på å skulle dra dit og har litt langt hår ta med deg hårstrikk ellers er det umulig å spise ute! Vannet...åhh...det beste med hele øya! Aldri sett så blått vann før, men uheldig vis var det ikke så klart vann ved hotellet vårt av en eller annen grunn så dykkemulighetene var ikke så bra.

Curacao er en øy jeg absolutt vil anbefale! Den har mange flere muligheter til ting å gjøre enn jeg fikk inntrykk av at det var på aruba. Tempraturene var mer eller mindre de samme, men det blåste litt mindre der noe som gjorde at det virket varmere. Vannet var mye klarere noe som at det var perfekt å dykke der! Det var litt mer variert mijø også, altså ikke bare strand. Fikk til og med svømme med ville skilpadder på en ubebodd øy! Over alt på curacao og aruba, men spesielt på curacao krydde det av øgler i forskjellige farger og størrelser.

Bildet er tatt mut fra en film vi filmet med gopro, så har jeg lagret det fra facen til tanta mi...så derfor kvaliteten ikke er den beste...

En blekksprut som nekta å komme ut av koppen sin..Klarte å ødlegge undervanns kameraet mitt under turen desverre...

Alle husene var i sterke farger noe som var utrolig fint! Så hadde vi infinity pool på hotellet vi bodde på.

Dette er hele den ubebodde øya der det svømte fullt av store og små skilpadder, sorry for uskarpe bilder men er hentet fra instagram så ikke toppkvalitet.